Alun perin se on tarkoittanut vain kirjasintyyppejä ja niiden
suunnittelua, laajentunut sittemmin koskemaan kirjapainotaitoa ja
painotuotteiden ulkoasua, ja juhlallinen symmetria oli usein itseisarvoinen
lähtökohta. Typografia ei nykyisin enää keskity koristeellisuuteen ja
yksityiskohtiin, vaan kokonaisuuteen, silmäiltävyyteen ja luettavuuteen.
Nykyisin typografialla tarkoitetaan minkä tahansa paino- tai
digitaalisen työn ulkoasua ja sen suunnittelua: fontteja,
värejä, asettelua, koko tasapainoista kokonaisuutta ja suhdetta sisältöön, sen
koossa pysymistä, harmoniaa ja yhtenäisyyttä, tarkoituksenmukaisuutta,
logiikkaa, tasapainoa, tilanjakoa, ryhmittelyä, rytmiä, jännitteitä, liikettä,
suuntaa, valoja, varjoja, eri elementtien keskinäisiä suhteita, mielikuvaa,
imagoa, ominaislaatua jne.
Typografia on kulttuuri- ja tilannesidonnainen
merkkijärjestelmä, jonka vaikutus näkyy kaikissa
kaksiulotteisissa pinnoissa asiakirjastandardista, sanomalehdistä ja kirjoista
julisteisiin, mainoksiin, tuotepakkauksiin, postimerkkeihin, WWW-sivuihin ja
taideteoksiin. Kuvataiteissa sitä kutsutaan sommitteluksi, mutta puhutaan aivan
samoista asioista kuin typografiassakin.
WWW-sivuillakin voi HTML-koodilla ja CSS-tyyliohjeilla saada aikaan painotuotteen kaltaista jälkeä
kuvateksteineen, alaotsikoineen, ingresseineen, ensirivin sisennyksineen,
palstoituksineen, anfangeineen ja loppumerkkeineen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti